Zatímco proces nebo doba výstavby montovaného domu je ve srovnání se zděným domem zcela jiná a vypadá ve prospěch dřevostavby, při vyřizování stavebního povolení je to jiné. Ve vyřízení stavebního povolení není zásadní rozdíl a v obou případech se stavebníci "dostanou na místo určení" ve stejném čase. Pokud tedy chcete letos zahájit stavbu montovaného domu, je nejvyšší čas začít shánět potřebná povolení.

Žádost o stavební povolení se podává místně příslušnému stavebnímu úřadu, který podle platné legislativy musí o žádosti rozhodnout do 30 dnů, ve složitějších případech nejpozději do 60 dnů ode dne podání žádosti.Takový scénář by byl samozřejmě i tak optimální, ale vyřízení žádosti může trvat podstatně déle a bude záviset na tom, zda stavebník k žádosti předloží všechny potřebné doklady. Neúplná dokumentace může způsobit zpoždění vydání stavebního povolení.

Případným výzvám stavebního úřadu k doplnění chybějících příloh se můžete vyhnout jednoduše tím, že si některé dokumenty zajistíte s dostatečným předstihem, tj. ještě před podáním žádosti o stavební povolení. Stavebnímu úřadu pak předložíte skutečně kompletní žádost. Abyste nemuseli ve stresu rychle řešit chybějící přílohy, poradíme vám, na které dokumenty byste se měli zaměřit především. Než se však budeme věnovat konkrétním dokumentům, uvádíme na následujících řádcích standardní požadované přílohy.

Přílohy k žádosti o stavební povolení

  •  Kompletní projektová dokumentacezpracovaná autorizovanou osobou, která musí být v souladu s územním plánem města nebo obce. Tuto dokumentaci tvoří například souhrnná technická zpráva, celková situace stavby s vyznačením hranic pozemků a jejich parcelních čísel podle katastru nemovitostí, včetně sousedních pozemků a stávajících staveb na nich, stavební a vytyčovací výkresy, projekt požární ochrany nebo projektová dokumentace pro vytápění a jednotlivé přípojky (plyn, voda, elektřina).
  • Doklad o vlastnictví pozemku.
  • Obrázek z katastrální mapy.
  •    Identifikační údaje stavební firmy, kterábude stavbumontovaného domu provádět (doporučujeme přiložit fotokopii oprávnění k provádění stavební činnosti).
  •  V případě stavby domu svépomocí prohlášení stavebního dozoru(nebo dodavatele montovaného domu).
  • Souhlas ve formě závazného stanoviska k povolení malých zdrojů znečišťování z obce (města).
  •  pravomocné stavební povolení(přikládá se, pokud jste nepožádali o sloučení stavebního a územního řízení).
  • Souhlas ve formě závazného stanoviska okresního úřadu - pozemkového odboru.
  •  Stanoviska vlastníků sítí a technických zařízení(vodárenské společnosti, energetické společnosti, případně SPP Distribúcia).

Z těchto příloh bychom vás rádi upozornili zejména na poslední tři přílohy, jejichž vyplnění může zabrat nejvíce času.

Stanoviska vodárenské společnosti, energetických společností a SPP Distribuúcie

Co nejdříve byste měli požádat o povolení k připojení montovaného domu k elektrické síti nebo k vodovodu a kanalizaci. Tyto instituce mají na vydání stanoviska zákonnou lhůtu 30 dnů. Pokud však uvažujete o vytápění panelového domu plynem, měli byste co nejdříve požádat o souhlas také společnost SPP Distribúcia a.s. K žádosti obvykle stačí doložit list vlastnictví, situační výkres přípojky a projektovou dokumentaci. V případě schválení vám vydá souhlasné stanovisko a uzavře s vámi smlouvu.

Souhlas ve formě závazného stanoviska okresního úřadu - pozemkového odboru.

Před podáním žádosti byste také měli navštívit pozemkový odbor okresního úřadu. Pokud plánujete stavět na pozemku zařazeném do kategorie orná půda, budete potřebovat souhlas okresního pozemkového a lesního odboru s vynětím zemědělské půdy z půdního fondu, a to bez ohledu na to, zda se pozemek nachází v zastavěném území obce nebo mimo něj.

Celý proces může být zdlouhavý, protože před podáním žádosti o odnětí pozemku musí geodet vypracovat geometrický plán, na jehož základě se vytvoří nový pozemek, který se navrhuje odejmout. Kromě toho musí být geometrický plán schválen a potvrzen příslušným katastrálním úřadem a teprve poté lze podat žádost o vynětí pozemku.

Plánovací řízení a rozhodnutí

Územní rozhodnutí je obecně rozhodnutí o umístění stavby, které vymezuje stavební pozemek, umisťuje na něm stavbu a určuje podmínky pro její umístění.

Nejideálnější by bylo spojit územní řízení se stavebním řízením. V praxi to však není vždy možné, zejména v případech, kdy se chystáte stavět na pozemku, který je mimo zastavěné území obce (v extravilánu) nebo není v územním plánu obce. V takovém případě se samostatnému územnímu řízení nevyhnete, a proto je vhodné zahájit řízení co nejdříve. Stavební úřad je ze zákona povinen vydat rozhodnutí ve věci do 30 dnů, ve složitějších případech až do 60 dnů. Vyřízení stavebního povolení se tak může prodloužit.

Žádost a stavební řízení

Stejně důležité jsou samozřejmě i ostatní přílohy žádosti, ale jejich vyplnění zabere podstatně méně času než přílohy, které jsme právě zmínili. Pokud jste tedy dali dohromady všechny dokumenty, které je třeba k žádosti přiložit, podejte žádost o stavební povolení.

Po podání žádosti se věci vyvíjejí rychle. Stavební úřad zašle všem účastníkům řízení oznámení o zahájení řízení. Všichni účastníci budou mít zákonnou lhůtu, během níž se mohou k probíhajícímu řízení vyjádřit.

V případě úplné žádosti a pokud účastníci řízení nevyjádří při ústním jednání žádné námitky proti stavbě, vydá stavební úřad rozhodnutí o povolení stavby nejpozději do uplynutí zákonné lhůty. Rozhodnutí je následně zasláno účastníkům řízení, kteří mají další 15denní lhůtu pro podání odvolání. Pokud se v této lhůtě žádný z účastníků proti rozhodnutí stavebního úřadu neodvolá, stává se rozhodnutí pravomocným. Stavební povolení je obvykle platné dva roky od data nabytí právní moci rozhodnutí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *